Del 1: Optimera din LinkedIn-profil

Idag sker många rekryteringar genom LinkedIn och med en tydlig LinkedIn-profil underlättar du för rätt rekryterare att hitta dig. Dessutom kan du hålla irrelevanta jobberbjudanden och InMails borta.

När någon gör en internetsökning på ditt namn är din LinkedIn-profil nästan alltid ett av de tre första sökresultaten. Tänk på din LinkedIn-profil som ditt butiksfönster där du visar dina mest attraktiva och unika varor (tjänster). Ditt mål är att locka besökaren att se tillräckligt av dig för att vilja träffas personligen.

I denna serie har vi listat några tips på hur du skapar en attraktiv LinkedIn-profil. I del 1 går vi igenom hur du skapar en bra ”top box”. Detta inkluderar din rubrik, profilbild och bakgrundsbild.

Din rubrik

Precis under ditt namn finns plats för en kort rubrik. Tillsammans med ditt namn och bild kommer denna rubrik att synas i alla sökresultat, både på LinkedIn och Google, välj därför din rubrik med omsorg.

Många väljer att använda sin yrkestitel i rubriken. Problemet med detta är att de flesta jobbtitlar är för generiska för att skilja dig från andra med dina kunskaper. Exempelvis är ”managementkonsult” eller ”Grundare av Kalle Kuling Consulting” inte tillräckligt precisa för att vara användbara. Se därför till att komplettera din yrkestitel med ett antal specialistkompetenser eller andra viktiga och relevanta nyckelord som potentiella uppdragsgivare kan använda i sina sökningar.  

Försök tänka som din potentiella kund eller uppdragsgivare – om de skulle hitta dig via en nyckelordssökning, vilka termer skulle de använda? Inkludera beskrivningar som är relevanta för din expertis och för de typer av uppdrag du är ute efter.

Rubriken är begränsad till 120 tecken, se till att nyttja längden till att förmedla det du tillför hos kunden.

För exempel på bra rubriker och fer tips, se https://www.linkedin.com/pulse/20141203191548-87071991-your-linkedin-headline/, av Ana Hoffman.

Din profilbild

Din profilbild blir det första intrycket hos personen som besöker din sida. Utan en bild minskar dina chanser för profilbesök och nya kontakter. En bra profilbild ger ett bättre första intryck och visar professionalism på plattformen. Välj en professionell bild som speglar din person på ett bra sätt. LinkedIn använder din profilbild över hela plattformen i olika storlekar så välj en bild där man enkelt ser ditt ansikte då det kommer visas bredvid dina inlägg, kommentarer och meddelanden.

Är du osäker på vilken bild du ska välja? Kika runt bland kollegor och andra i branschen för att se vad de valt. Kom ihåg att en professionell bild inte behöver vara synonymt med en stel bild av dig framför en vit vägg. Din bild kan antingen ha en enfärgad bakgrund eller där bakgrunden är i oskärpa för ett lättsammare intryck. Med rätt vald bild kan du spegla din person på ett sätt som är svårt att beskriva i ord.

Din bakgrundsbild

Att välja bakgrundsbild (banner) kan kännas svårt men det behöver inte vara så komplicerat. Välj någonting som du tycker passar dig. Det behöver inte vara supersnyggt, det kan vara något så enkelt som din signaturfärg eller en trevlig miljöbild. Kanske har företaget du jobbar på redan designat ett antal LinkedIn-banners du kan använda dig av?

Vill du skapa din egen banner? Verktyget Canva kan hjälpa dig med rätt storlek och mallar för din egen design.

Cookie Policy
Castra

En cookie är en textfil med information som lagras på din dator eller den enhet du använder för att besöka en webbsida. Cookiefilen innehåller vanligtvis namnet på den webbplats som den kommer ifrån och livslängden (d.v.s. hur länge den kommer att lagras på din enhet) samt ett värde som vanligtvis är ett slumpmässigt genererat unikt nummer.

Cookies används för att effektivisera funktionaliteten som är kopplad till en webbsida men även för att samla in information till ägaren av webbplatsen. Cookies möjliggör bättre kundanpassningar på webbplatsen då det går att hålla isär användare från varandra och därmed skapa en mer skräddarsydd upplevelse av webbplatsen. Cookiefilen är inte skadlig, kan inte innehålla virus eller programkod och går inte att koppla till en enskild person eller IP-nummer.

Läs hela vår cookiepolicy här

Nödvändiga Cookies

Nödvändiga cookies behövs för att vi ska kunna visa webbplatsen och för att du ska kunna logga in. Dessa cookies kan inte stängas av. De ställs in utifrån det du gör på webbplatsen och används för att komma ihåg dina inställningar så att du ska kunna logga in och dina val gällande cookies. De är aktiva under en session och tas bort samtidigt som du stänger ner webbläsaren.

Om du avaktiverar nödvändiga cookies innebär det att du t.ex. måste göra val för cookies varje gång du besöker vår webbplats.

Tredjepartscookies

Tredjepartscookies är cookies som tillhör andra domäner än de som visas i adressfältet. Google Analytics: Webbanalysverktyg som inhämtar data om hur webbplatsen används.

Vi hanterar dina personuppgifter varsamt och du måste godkänna vår integritetspolicy innan vi samlar in personuppgifter, inklusive användandet av cookies.

Läs hela vår integritetspolicy här

Läs mer om Googles integritetspolicy och användarvillkor