Medarbetare diskuterar personligt varumärke under workshop

Bygg och vårda ditt konsultvarumärke

På dagens arbetsmarknad är det självklart att både företag och människor behöver arbeta med sitt varumärke. Inom konsultvärlden finns det många som gör och kan samma sak som en själv vilket gör det än mer relevant att ha ett starkt personligt varumärke.

Ditt personliga varumärke är kortfattat hur du uppfattas av andra i din omgivning – inte vem du själv tycker att du är. Det handlar om ditt beteende, dina åsikter, kunskaper och värderingar. Det är hela upplevelsen av att ha med dig att göra. Ditt rykte. Ett starkt personligt varumärke inger förtroende och är avgörande för att bygga relationer med kunder och kollegor. Det är också det som uppdragsgivaren ser hos dig och som får dig att sticka ut under en kundintervju.

Vi har alla redan ett personligt varumärke. Vare sig du gjort det medvetet eller inte så har du skapat dig ett. Din omgivning har en upplevelse av dig, men vilka intryck har du givit dem?

Det finns många saker som påverkar ditt personliga varumärke:

  • All din skriftliga och muntliga kommunikation (mail, sms, presentationer, rapporter, analyser, möten, vardagliga konversationer etc.)
  • Din e-postsignatur
  • Alla dina sociala medieprofiler
  • Hur du behandlar andra
  • Din arbetsmoral
  • Rollen du spelar i branschen
  • Din umgängeskrets
  • Vad som visas när man söker på dig på nätet
  • Vad andra säger om dig
  • Allt annat du gör som skapar intryck på olika sätt

Det är viktigt att se över det varumärke du idag redan har. Trots att det är omgivningens upplevelse av dig som definierar ditt varumärke så finns det mycket du kan göra för att ta kontroll över hur du uppfattas.

Ta reda på vad folk tänker om dig

Till att börja med behöver du förstå hur du uppfattas av andra. Här behöver du be om feedback. Fråga några du litar särskilt mycket på och be dem vara ärliga. Vad är du känd för och hur uppfattas du av andra? Vad är dina styrkor och vad behöver du förbättras på? Alla har brister vilket är helt ok. Fokusera på dina styrkor och jobba på de svagheter som är viktiga för dig eller ditt jobb.

När du fått en klar bild av hur ditt varumärke ser ut idag så behöver du fundera på hur du vill fortsätta. Är det någonting du inte är nöjd med men som kan justeras med hjälp av din kommunikation? Är det någonting du vill trycka extra på och positionera dig som? Fundera över de förändringar du vill göra.

Definiera din målgrupp

Dina intressenter är de som på ett eller annat sätt är viktig för din karriärsutveckling – kunder, samarbetspartners och uppdragsgivare. Många finns förmodligen redan i ditt nätverk medan andra inte gör det men som du säkerligen skulle vilja ha kontakt med. Du behöver göra klart för dig vilka du vill ska känna till dig och ditt varumärke.

Håll fokus

Tyck inte till om allt som kommer din väg. Se till att välja dina hjärtefrågor eller din nisch och fokusera på det. Se till att skapa eller engagera dig i konversationer kring dessa. Det skapar en tydlighet i ditt varumärke.

Välj dina kanaler

LinkedIn, Twitter, Instagram, Facebook, blogg, YouTube – vilka kanaler ska du finnas och synas på? Fundera på var dina intressenter finns och fokusera på de kanalerna. Idag har alla möjligheten att vara sin egen publicist – alla har sin egen plattform. Vad är syftet med din närvaro på kanalen och vad ska du kommunicera?

Var konsekvent och planera aktiviteter

Bygg ditt nätverk genom att skapa kontakt med personer. Vilka relationer behöver du bygga och underhålla? Var genuint intresserad och skapa relationer. Publicera gärna återkommande inlägg som är intressanta, läsvärda och kanske till och med utbildande för ditt nätverk. Det kan handla om egna artiklar, kortare inlägg med bild, video, analyser, infographics eller erbjud dig att skriva i företagets blogg. Definiera en strategi som faktiskt kommer funka för dig i längden. Välj aktiviteter som passar dina förmågor och intressen, du behöver inte göra allt.

Lev ditt varumärke

Lev och förmedla ditt varumärke så mycket du kan. Du kan inte säga en sak men göra en annan – ditt varumärke måste vara autentiskt. Visa ditt varumärke konstant genom hur du uppträder och kommunicerar. Kom ihåg att ditt varumärke är både ditt rykte och dina meriter.

Kom ihåg

  • Det är aldrig för tidigt eller för sent för att börja bygga ditt varumärke. Det byggs inte över en natt utan det kräver en hel del självdisciplin och konsekventa handlingar.
  • Sluta fråga vad du får och tänk istället hur du kan tillföra värde till ditt nätverk.
  • Behöver du vässa din kommunikation? Ta hjälp när det behövs.
  • Varumärket är inte statiskt. Det utvecklas organiskt med din egen utveckling.

 

Nyfiken på att lära dig mer om hur du kan bygga ditt personliga varumärke på LinkedIn? Följ Linda Björck, expert på LinkedIn.

Vill du veta mer? Läs mer om Castra här.

Cookie Policy
Castra

En cookie är en textfil med information som lagras på din dator eller den enhet du använder för att besöka en webbsida. Cookiefilen innehåller vanligtvis namnet på den webbplats som den kommer ifrån och livslängden (d.v.s. hur länge den kommer att lagras på din enhet) samt ett värde som vanligtvis är ett slumpmässigt genererat unikt nummer.

Cookies används för att effektivisera funktionaliteten som är kopplad till en webbsida men även för att samla in information till ägaren av webbplatsen. Cookies möjliggör bättre kundanpassningar på webbplatsen då det går att hålla isär användare från varandra och därmed skapa en mer skräddarsydd upplevelse av webbplatsen. Cookiefilen är inte skadlig, kan inte innehålla virus eller programkod och går inte att koppla till en enskild person eller IP-nummer.

Läs hela vår cookiepolicy här

Nödvändiga Cookies

Nödvändiga cookies behövs för att vi ska kunna visa webbplatsen och för att du ska kunna logga in. Dessa cookies kan inte stängas av. De ställs in utifrån det du gör på webbplatsen och används för att komma ihåg dina inställningar så att du ska kunna logga in och dina val gällande cookies. De är aktiva under en session och tas bort samtidigt som du stänger ner webbläsaren.

Om du avaktiverar nödvändiga cookies innebär det att du t.ex. måste göra val för cookies varje gång du besöker vår webbplats.

Tredjepartscookies

Tredjepartscookies är cookies som tillhör andra domäner än de som visas i adressfältet. Google Analytics: Webbanalysverktyg som inhämtar data om hur webbplatsen används.

Vi hanterar dina personuppgifter varsamt och du måste godkänna vår integritetspolicy innan vi samlar in personuppgifter, inklusive användandet av cookies.

Läs hela vår integritetspolicy här

Läs mer om Googles integritetspolicy och användarvillkor